top of page

Adobe Spark - skapa snygga inlägg till sociala medier

Jag fortsätter bloggandet om verktyg för marknadsföring i sociala medier och tänkte ta upp en produkt jag själv använder mig flitigt av. Så snart jag vill skapa ett inlägg med bild och text tillsammans lägger jag ihop dem i Spark och exporterar ut.


Adobe Spark finns både som app till telefonen (Spark Post) och som verktyg på deras hemsida spark.adobe.com, självklart hänger dessa två ihop genom den inloggning du använder för att komma åt verktyget. Jag kommer att gå genom vissa delar som det ser ut via datorn och andra som det ser ut via appen i mobilen, det för att den andre varianten då har begränsningar i funktionalitet.


Inloggning

För alla er som redan har ett Creative Cloud-konto har du redan tillgång till Spark och då rekommenderar jag att du använder det för full funktionalitet. Men det går såklart att använda gratisversionen men då går du miste av några fina funktioner, tex att använda en enhetlig grafisk profil.

För dig som inte har CC-konto, passa på nu då man får kostnadsfri provperiod på hela två månader. Ska du ändå använda det kostnadsfria alternativet kan du använda dig av t.ex. Facebook-inloggning.


Varumärken - Grafisk profil

Nu blir det lite om en del som ingår för dig med CC-konto eller en betalvariant av Spark. Har du bestämt dig för att inte använda det är det bara att hoppa över, eller så läser du och överväger om inte du också vill ha denna funktion. Denna funktion har jag dessutom bara hittat via datorn, inte i appen. Därför går jag igenom hur det ser ut via datorn.

Knappen Varumärken i Adobe Spark

I vänsternavigeringen går du till Varumärken och klickar på "Skapa ett Varumärke".


Här börjar du förslagsvis med att ladda upp din egen logotyp, om du har en, annars hoppar du över steget.

Nästa steg är att välja en färg du vill förknippas med. Spark kommer att skapa olika varianter av den som du kan använda i inläggen.


Till sist väljer du ett Teckensnitt du brukar använda.

Spark skapar en förhandsgranskning hur dina inlägg kommer se ut med grafiska profilen.


Nu har du skapat en mall som du kan använda dig av så dina följare lätt känner igen just dina inlägg utan att nödvändigtvis se ditt namn i inlägget.


Mitt arbetsflöde

Istället för att gå genom funktionaliteten och verktyg för verktyg går jag genom mitt eget arbetsflöde, steg för steg i ett praktiskt scenario.


Steg 1 - format

Har du inte redan laddat ner appen "Spark Post" är det första steget och logga in med samma konto som du loggade in med i webbversionen.


Här kan du välja att använda en färdig mall att utgå ifrån eller skapa eget inlägg från grunden. Jag väljer här att skapa ett från grunden för ett enklare arbetsflöde. Så, jag börjar med att klicka på den gröna knappen längst ner i mitten.


Jag låter här "Börja med ditt varumärke" vara aktiverat och klickar sen på "Fotobibliotek" då jag vill använda ett foto som grund. Är det så att du har bilden på datorn kan du göra dessa steg via webbversionen och senare gå över i appen för att göra slutfinishen.


Här väljer jag ett foto jag tog här precis på morgonen på fiket jag sitter och bloggar på för stunden och klickar på "Lägg till 1".


Nästa steg är att välja formatet på inlägget och där väljer jag "Instagram-händelse". Spark ändrar formatet på inlägget direkt. Du kan själv flytta på din bild genom att dra med fingret, vill du zooma använder du två fingrar och drar isär dem eller ihop dem beroende på om du vill ha bilden mindre eller större. När du känner dig klar klickar du just på Klar. Du kan självklart ändra bilden i efterhand, när du vill.


Steg 2 - inlägget

Nu kan jag lägga till text, animeringar och dekaler precis som i vilken Instagram-händelse som helst. Som du kan se har den automatiskt lagt till min logotyp och text i mina färger och teckensnitt.


Jag vill här har inlägget tvådelat. Det gör jag genom att klicka på "Layout" och nummer två i listan med två rutor. När jag valt den klickar jag på den nedersta rutan och får då ett verktyg där jag kan ändra storlekarna på rutorna, jag minskar ner den enfärgade rutan längst ner och klickar på "Klar".





Texten ändrar jag som det står, genom att klicka snabbt två ggr på den och skriva in den text jag vill ha. För att ändra storlek drar jag i ett av hörnen. Jag passar dessutom på att ändra formatet på texten. Under "Färg" väljer jag varianten där bakgrunden till texten har samma färg som rutan och klickar på "Klar".


Nu vill jag ha en dekal i mitt inlägg och det är här du bör befinna dig i appen för att hitta funktionaliteten då webbversionen inte har den än.


Jag börjar med att klicka på "Lägg till" och väljer "Dekal" och skriver in sökordet "Nytt inlägg" och får upp en variant jag känner mig nöjd med.


Nu har jag vara två saker jag vill göra innan jag publicerar händelsen – dels vill jag lägga in en animering på texten till inlägget och dessutom vill jag ändra lite på själva fotot i inlägget. Jag börjar med att lägga till animeringen genom att klicka på "Animering". Här väljer jag val två, men klicka gärna på andra varianter och förhandsgranska hur det kommer att se ut just i ditt inlägg.

Till sist vill jag ändra lite på fotot och det gör jag genom att klicka på fotot och sen väljer jag här "Looks" och valet "Matt", men du kan gå in på "Förbättra" om du vill göra manuella inställningar på ditt foto.


Så, nu är jag nöjd med utseendet och vill lägga ut det.


Steg 3 - Export

Uppe till höger på skärmen har du vanliga utseendet för mobilen för "dela" eller "exportera" –klicka på den. Då jag har animeringar i inlägget väljer jag här "Videoanimering", annars kommer inte de effekterna med. Vänta till appen skapat videon och välj om du vill lägga ut inlägget direkt eller spara ner det till ett senare tillfälle, oavsett så sparas inlägget som ett projekt i Spark. Jag väljer att lägga ut det med en gång på Instagram och klickar därför på "Instagram" och vidare på "Händelse" inne i Instagram.


Nu kan du redigera inlägget som vilken Instagram-händelse som helst med musik, taggar och omnämnanden m.m.


Ja, såhär blev mitt inlägg till slut. Kanske lite mer jobb, men du kommer att få Instagram-händelser som sticker ut i mängden, jag lovar.


143 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page