top of page
Skribentens bildAngelica Rydelius Bergman

Digital fotografi till folket

Har ni också fått höra att det var bättre förr, när man fotograferade analogt. Att det var mer konstnärligt och då minsann var det mer en kreativ process. Har ni också då förklarat medan ni sparkar lite skamset i gruset att ni minsann fotograferar RAW och att resultatet av det kan jämföras med ett negativ som måste framkallas?

Alla ni kreativa och duktiga fotografer ni kan sluta sparka i gruset. Det är ju NU när fotografin har LÄMNAT den kemiska processen som den kunnat bli ordentligt kreativ igen.


Ja jag skriver just IGEN. För fotografin har faktiskt tillhört konstnärer av rang långt innan kemisterna kom på framkallningsprocessen. Nu vill jag såklart inte förringa alla härligt kreativa och duktiga analoga fotografer, bara de som tycker sig vara förmer för att de fotograferat analogt. Ok, ska jag komma till sak nu? Såhär ligger det till. Långt innan kemisterna kom på framkallningsprocessen på 1800-talet användes kamera obscura (även kallad hålkamera) av just konstnärer.

För er som inte vet vad det är och inte heller orkar lämna detta inlägg för att googla fram det kan jag enkelt förklara hur en sådan kamera fungerar. Eller vad tusan, jag kopierar ju såklart texten från wiki:


"Camera obscura (latin, ’mörkt rum’), även benämnd hålkamera[1] eller nålhålskamera, är ett ljustätt rum med ett litet hål i väggen som fungerar som ett ljusobjektiv. Om det i ett mörkt rum faller in ljus genom ett litet hål i väggen kan det på motsatta sidan av rummet uppstå en svag, uppochnedvänd bild av det som finns utanför hålet. Camera obscura som princip är en föregångare till de tidiga kamerorna. "


Så konstnärerna låste in sig i en sådan kamera och på väggen mitt emot ljusinsläppet fäste de en canvas och skissade av motivet. På det sättet fick de helt plötsligt helt rätt ljus, perspektiv m.m. vilket inga konstnärer riktigt klarat på det viset tidigare. Dessa konstnärer skapade konstverk som verkligen såg ut som fotografier, otroligt detaljrika. Men det gav dem också utrymme att manipulera sina konstverk så som konstnärer alltid gjort och gör än idag. Inte gnällde någon på mig när jag satt och tecknade och målade bilder. Inte gnäller någon idag heller när jag redigerar mina bilder på mitt sätt i Photoshop heller, men det anses inte lika ansett.


Från 1830-talet när de uppfann framkallningsprocessen togs processen över av kemister. All "konstnärlighet" var tvungen att ske via inställningar i kameran eller under den kemiska processen, ända fram till digitala fotografin kom, från början skedde inte ens inställningarna i kameran utan enbart i framkallningen.

I och med digitala fotografin har vi med hjälp av bildredigeringsprogrammen fått tillbaka kontrollen till våra egna skapande fingrar. Som David.Hockney uttryckte sig i en dokumentär i ämnet "camera chemical photography only lasted for 170 years".


Så nästa gång någon kommer fram och gnäller på digital fotografi och manipulerande av bilder och dagens teknik. Säg då att det där med kemisk fotograferande bara var en fluga *blink blink*.


Med stolthet kan jag då visa ett före och efter på en av mina bilder som jag inser ironiskt nog påminner om ett gammalt analogt fotografi:

Vilken bild passade just er i smaken? Hade ni hellre behållit det som originalet?


15 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Comments


bottom of page