Jag insåg ganska snart när jag tagit upp dykningen igen att jag direkt kände ett stort behov av att dokumentera även under ytan med bild och film. Det kändes direkt att jag även vill dela med mig av den biten till dig som läser om mina upptåg. När jag sen fått en idé brukar de vara svåra att få ur mig på annat sätt än att fullfölja dem.
Marcin har tack och lov bromsat mig flera gånger från att direkt, NU, köpa ett uv-hus till någon av mina systemkameror. Trots att jag kände i hela mig att jag VILLHÖVER det. Men, jag lyssnade och bromsade. Det fick bli ett uv-hus till min lilla actionkamera, DJI Osmo Pocket, till att börja med. Så att jag kan känna på om jag verkligen fastnar för att fota och filma även under vattenytan utan att lägga 20-30 000 på ett uv-hus.
Första testet
Första testet med kameran och nya uv-huset fick bli vid Karlsborg. Problem ett på plats var att gimbalen hängde sig när jag väl skulle slå på den under ytan (den kan strula ibland när den blivit skitig efter någon gruvtur), trots att den fungerat så fint ovan ytan. Så, vi går upp till ytan, skruvar av locket och fixar och trixar med kameran och skruvar på locket igen. Imma...såklart...trots de små medföljande fuktabsorberande bitarna. Jag inser också att det automatläge jag ställt in för gruvor inte hänger med iso-mässigt i ljust vatten. Bra, tre lärdomar på ett och samma dyk. Tre lärdomar jag inte velat behöva erfara i t.ex. Tuna Hästberg. Såhär blev i alla fall första filmen.
Andra testet
Andra testet med kameran fick bli i Tuna Hästberg. Marcin tar med superdupervideolampan igen och nu behövs den faktiskt, trots att indy är upplyst. Min lärdom från detta dyk är att det lätt kan bli en hel del att hålla reda på med avvägning, dräkt, vinge och att få fina klipp. Men helt överkomligt om man får öva lite till. Som ni kan se på delar av filmen från Tuna Hästberg nedan så måste man vinkla ner kameran mer än vad man kanske tror (och fixa slipat glas till masken) då gimbalen är riktad uppåt för att få plats i huset. Som ni kan se här på bilden.
Kameran är lättmanövrerad med dess två knappar man ändrar foto/filmläge och startar/stoppar och slår av och på. Det är jag ju van vid efter alla andra filmningar jag gjort med den. En nackdel är att man inte kan ändra andra inställningar när väl huset är på, för det gör man ju normalt med touchfunktion på displayen bakpå. Ibland, men bara ibland, saknar jag vidvinkeln från andra actionkameror (men det går att köpa till en liten del för att få den känslan). För att fotografera under vattenytan fick jag in och pilla på några inställningar så kameran själv inte väljer slutartid. Det blev faktiskt bättre resultat att bara ta skärmdumpar från filmen än stillbilderna i sig.
Såhär blev filmen till slut i Tuna Hästberg (men den är filmad vid tre olika dyk). En annan viktig lärdom är att man aldrig kan få för mycket ljus när man ska filma i gruvor, här har jag använt DivePro W30 under dyken.
Sammanfattning
Sammanfattat så är jag jättenöjd med uv-huset och det är jättekul att kunna dela med mig av det vi ser även under ytan. Jag vet inte om Marcin är lika nöjd med att agera ljusslav (vilket han sköter galant, han har helt klart vanan inne) och ha en buddy som har mest fokus på filma och inte på att bara dyka med honom. Men jag har lovat att inte alla dyk ska fotas och filmas. Ja och han får ju såklart också leka med kameran, som här.
Comments