top of page

Har inte gett upp

Nä, jag har inte gett upp er eller bloggandet. Livet har bara krävt annat fokus, trots att jag varit ute på saker som normalt givit ett blogginlägg har inte jag varken tagit mig tid eller energi till att skriva om det. Men jag kan lova att det kommer andra inlägg här i sommar. Men jag sammanfattar de 2-3 dagar här som jag skulle kanske skrivit varsitt inlägg om annars.

Nationaldagen

Det har fallit sig så att jag haft barnen varje Nationaldag sen jag och Jocke separerade, det har passat ganska bra då vi haft som tradition att ta vara på just vår fina natur den dagen. Ofta har det inneburit vandring men förra året var det så varmt att vi åkte och badade (ja och sen var alla kanoter uthyrda där vi tänkt hyra kanoter). I år kom Mirran med förslaget att åka till Stendörren. Stendörren brukar få nåt besök per sommar av oss, nu har vi dessutom hittat en favoritplats där vi får sola och ha picknick nästan helt ostörda. Det brukar bli en tidlös dag där vi gör mest ingenting. Vi pratar, kastar macka, äter och skojar en massa. Vi har däremot alltid haft lite otur när vi tänkt tälta i samband med en sån utflykt. Nä vi tältar inte på området i och med att det är nationalpark, men vi har haft otur med de ställen vi valt bara. Den här gången hade något gjort ett kalhygge av en av våra favorittältställen. Men men, vi åkte hem och firade vidare på altan istället. Jag tror jag nästan bor på altan såhär års, det är så rogivande och skönt ställe i vårt nya hem.

Äventyrstur i Tuna Hästberg

Trots att jag hade bästa sällskapet hos mig under helgen lite spontant så bestämde jag mig för att åka och hämta mitt batteri i Tuna Hästberg, Micke orkade inte följa med utan valde en lugn dag hemma hos mig. Som bestämt åkte jag först hem till Malin för lite fika och sen åkte vi mot gruvan. Malin går ju och praktiserar till att bli guide i gruvan och jag passade på att gå med jag också längst bak för att testa kameran en sådan typ av gruvtur. Det var nog första turen jag gick ner med en riktigt guidad tur, annars har jag bara tagit den med kompisar som jobbar där. Andreguiden som var utsedd till att gå längst bak släppte rätt snart mig så jag fick gå sist när han förstod att jag nästan var inventarie i gruvan.

Studentfotografering

Vet inte hur jag ska förklara känslan när man inser att ens äldsta är vuxen och går ut skolan. Det är som två känslor som kommer ifatt en.

1. Var sjutton tog tiden vägen och när blev hon så stor?

2. Om dottern tar studenten och är 19, då måste det ju konstigt nog vara mer än 10-15 år sen JAG tog studenten.

Det var i alla fall det som slog mig när jag kom hem och möttes av Jasmine i studentutstyrsel när vi skulle köra lite studentfotografering. Jasmine vet att jag alltid använder Pinterest som moodboard/inspiration inför porträttfotograferingar så hon hade gjort en sån till oss. Vi tittade genom idéerna och styrde kosan mot Sundbyholm och bokskogen där. När vi kliver ur bilen minns jag – alla mygg, den här förrädiskt fina skogen kryllar ju sommartid alltid av mängder av mygg. Nåja, jag har en idé och Jasmine får ta på sig långbyxor och så mellan varje fotoidé. Men det blir ohållbart, både jag och hon blir stressade och bitna som bara den så snart ger vi upp och åker mot Rosenforsparken. Där får vi till en massa fina bilder som ni kan se i portfolion under Porträtt. Men lägger med en före och efterbild från fotograferingen så ni får en känsla av efterredigering som görs.

Nu ska jag först redigera klart de extra bilderna paret jag fotograferade i studio för några veckor sen har beställt (utöver de 10 de redan fått levererade). Sen får det bli fokus på kursen åt Moderskeppet, workshop och besök hos närliggande gruva stundar i mitten av juli.

Ni missar väl förresten inte min utställning på Marys Café 22 juni – 12 juli, eller på Art of Mine 1 juli – 11 augusti i sommar? Vernissage på Marys äger rum 23 juni. Ska ni till Marys och vill ha mitt sällskap är det bara att säga till så kan vi boka in en fika där, vad gäller Mine of art finns jag på plats 22 juli (10-14), 23 juli (14-18), 24 juli (14-18) och 2-4 augusti hela dagarna. Ni som bor i närheten så är jag öppen för att hitta på nåt den tiden jag inte vaktar utställningen. Vernissage äger rum 5 juli.